Rekomendacijos kaitros metu


 

Vasarai vis dar lepinant karštais orais norime priminti apie saugų elgesį karščių metuRetas žmogus nieko nežino apie apsaugą nuo saulės, tačiau dažnas jos vengia. Tačiau labai svarbu nepamiršti, jog apsauga nuo saulės yra būtina ir turėtų būti įtraukta į kasdienę rutiną.

Perkaitimo simptomai

Ne tik odos nudegimai saulėje kelia pavojų sveikatai, bet ir kiti karščio sukelti negalavimai gali sugadinti atostogas.

Keletas pagrindinių simptomų esant perkaitimui:

  • galvos svaigimas;
  • pykinimas, vėmimas;
  • pakilusi kūno temperatūra;
  • mirgėjimas akyse;
  • šaltas prakaitas.

Kaip padėti sau ar nukentėjusiam asmeniui?

Būtina suteikti pirmąją pagalbą, kuri gali išgelbėti žmogaus gyvybę.

  • Skubiai eiti ar nuvesti žmogų į pavėsį ir ant galvos dėti šaltą kompresą.
  • Gerti vėsų, bet ne šaltą vandenį.
  • Tiek gavus saulės, tiek šilumos smūgį, žmogus gali nualpti. Todėl būtina asmenį prižiūrėti, jog jis nepatirtų traumos krisdamas.

Jei šie veiksmai nepadeda ir žmogus neatsigauna per kelias minutes, iškviesti skubiąją pagalbą!

Saugus elgesys prie vandens

  • Nerekomenduojama maudytis labai šaltame vandenyje, nes raumenis gali sutraukti mėšlungis.
  • Nereiktų maudytis sočiai pavalgius. Sočiai pavalgiusio žmogaus organizmas būna apsunkęs, taip pat reakcija būna sulėtėjusi, judesiai sunkūs.
  • Nerekomenduojama plaukioti su pripučiamais čiužiniais, jei nemokate plaukti. Nemokantis plaukti žmogus gali nuslysti nuo čiužinio ir pradėti skęsti. Būtina dėvėti liemenę.
  • Labai pavojinga maudytis apsvaigus nuo alkoholinių gėrimų, nes apsvaigusiam žmogui sulėtėja orientacija, reakcija bei sutrinka aplinkos pojūtis.
  • Kad smagus poilsis prie vandens telkinio nesibaigtų tragiškai, būtina ugdyti plaukimo ir

    saugaus elgesio vandenyje įgūdžius.

Apsauginės priemonės nuo saulės

Teisingas produkto naudojimas yra toks pat svarbus kaip ir paties produkto pasirinkimas.

Norint apsisaugoti nuo saulės faktoriaus (SPF), būtina žinoti, kad suaugusio žmogaus kūnui reikia vidutiniškai 6 pilnų arbatinių šaukštelių priemonės nuo saulės. Šis kiekis pakartotinai turi būti naudojamas po maudynių, dušo ar praėjus apsaugos laikui.

Kiekvieno žmogaus oda, priklausomai nuo jos tipo, įdega per skirtingą laiką, pvz., šviesiaodžiai, būdami saulėje ir nenaudodami jokių apsauginių priemonių, parausta vidutiniškai per 10 minučių. Pasitepus priemone, kurios SPF15, to paties baltaodžio oda parausta ne per 10, o per 10×15 minučių, t. y. per 15 kartų ilgesnį laiką – 150 minučių.

Reiktų atsiminti, kad nei vienas SPF 100 % nesulaiko UVB spindulių.

UV spindulių ABC

UVC tipo spinduliai yra ypač žalingi gyvybei, tačiau nekelia pavojaus, nes juos visiškai nufiltruoja ozono sluoksnis. UVB tipo spinduliai pasiekia mūsų odos paviršių ir jų dėka mūsų oda įdega (o kartais ir nudega). UVB spindulių intensyvumas didžiausias vasarą nuo 11 val. ryto iki maždaug 15 val. Vasaros metu gauname iki 70 % visos metinės UVB spindulių dozės. UVA tipo spinduliai ilgą laiką buvo laikomi nekenksmingais žmogui. Išsamesni tyrimai parodė, kad šie spinduliai prasiskverbia į odą giliau nei UVB ir gali padaryti didesnę žalą nei pastarieji. UVA spinduliai yra pastovesni nei UVB, jų poveikis nėra priklausomas nuo dienos ar metų laiko, jų, kitaip nei UVB spindulių, nesulaiko stiklas.

Karštos dienos rekomendacijos

  • Gerti daug skysčių, ypač naudingas mineralizuotas vanduo, nes karštyje organizmas su prakaitu netenka daug skysčių ir mineralinių medžiagų. Vandens po truputį gerkite

    visą dieną, nelaukdami, kol pradės kamuoti troškulys.
  • Venkite alkoholinių gėrimų, skysčių su kofeinu, gėrimų su saldikliais, nes tokie

    gėrimai šalina iš organizmo vandenį.
  • Dėvėkite šviesius, laisvus, natūralaus audinio, prakaitą gerai praleidžiančius drabužius. Venkite drabužių iš sintetinių audinių. Galvą apsaugokite skrybėlaite ar kitu galvos apdangalu, skėčiu.
  • Tepkitės apsauginiu kremu nuo saulės. Darbus lauke geriau atlikite ryte ir vakare.
  • Dažniau būkite pavėsyje, kad kūnas turėtų galimybę atsigauti.

 

 

Adaptacija darželyje


 


adaptacija

*atsisiųsti galite čia ⇒

Adaptacija darželyje

 

 


„Tėvų linija“: pasitarkite su psichologu tiek kartų, kiek reikia

Visiems tėvams kartais reikia pasitarti dėl vaikų ir paauglių elgesio, savijautos ar tarpusavio santykių. Vaikai ir paaugliai dažnai ką nors iškrečia, ne visuomet pavyksta su jais susikalbėti ar suprasti elgesio priežastis. Neretai suaugusieji nežino, kaip reaguoti ar nusiraminti, jaučiasi blogais tėvais. 

„Visos šeimos susiduria su sunkumais. Niekam nepavyksta išvengti įtemptų situacijų ir stiprių emocijų ar abejonių dėl savo kaip tėvų elgesio. Tikrai visiems kyla klausimų, kaip geriau pasielgti ir reaguoti. Labai svarbu nelikti vieniems ir pasikalbėti su patikimu artimuoju ar pasitarti su psichologu”, – sako Paramos vaikams centre veikiančios „Tėvų linijos“ vadovė, psichologė Jūratė Baltuškienė. 

Ypatingai tai aktualu, neslūgstant COVID-19 sukeltai pandemijai, kuri turi stiprią neigiamą įtaką šeimų, auginančių vaikus, emocinei savijautai. Profesionalūs „Tėvų linijos“ psichologai yra pasirengę tėvams, įtėviams, globėjams padėti įveikti įvairius psichologinius sunkumus, kurie kyla šeimose dėl karantino apribojimų, nerimo dėl sveikatos ar finansinių įsipareigojimų. 

„Kai neaišku, ką daryti, tiek kasdienėje situacijoje, tiek susidūrus su rimtais sunkumais, svarbu žinoti, kad profesionalūs psichologai ir jų pagalba yra pasiekiama visiems Lietuvos tėvams. Mat „Tėvų linijos“ psichologai pataria ir konsultuoja nemokamai telefonu. Išsisaugokite kontaktuose „Tėvų linijos“ numerį 8 800 900 12 ir skambinkite pasitarti tiek kartų, kiek reikia”, – rekomenduoja J.Baltuškienė. 

Nei skambučių skaičius, nei jų trukmė „Tėvų linijoje“ neribojama, o pokalbiai – anoniminiai. Pasikalbėti su psichologu galima dar tą pačią dieną pirmadieniais–penktadieniais 9-13 val. ir 17-21 val. 

Nemokamai pasitarti galima visais klausimais, susijusiais su vaikų ir šeimos psichologiniais sunkumais, rūpesčiais, tarpusavio santykiais, savijauta ir pan. Tuomet, kai tėvams ar vaikams sukyla stiprios emocijos ir sunku susivaldyti arba reikia palaikymo, norisi išsikalbėti, pasidalinti rūpesčiais. Taip pat jeigu kyla klausimų, kaip derėtų pasielgti konkrečioje situacijoje.

Paskambinkite į „Tėvų liniją“ nemokamu numeriu 8 800 900 12, darbo dienomis 9-13 val. ir 17-21 val.

Daugiau informacijos – www.tevulinija.lt 

Visiems tėvams kartais reikia pasitarti1 

 Tėvų linija – pasitarkite su psichologu tiek kartų, kiek reikia



1 (1)2 (1)3 (1)

ADAPTACIJA UGDYMO ĮSTAIGOJE 


SAUGOKIME APLINKĄ

APLINKOS SVEIKATA


123

Saugus poilsis


Infografikas Nr. 2   Inforgrafikas Nr. 1

100 PRIEŽASČIŲ MESTI RŪKYTI


„Kada nereikia mokėti už vaikų dantų gydymą“ kopija Silantavimas 

 „Kada nereikia mokėti už vaikų dantų gydymą“ 


Mielieji,

Atšilus orams kaip ir kasmet suaktyvėją dviračiais bei paspirtukais judantys asmenys. Šios transporto priemonės padeda judėti neteršiant aplinkos ir išvengiant asmeninio ar viešojo transporto. Tačiau ši tendencija neapsieina ir be pagausėjusių nelaimių skaičiaus, į kurį patenka šių transporto priemonių vairuotojai. Specialistai ir pareigūnai vis primena, kad tiek paspirtukai, tiek dviračiai yra transporto priemonės ir jų vairuotojai privalo laikytis Kelių eismo taisyklių ir būti atsakingais eismo dalyviais.

Būkite saugūs kelyje!

"BŪK SAUGUS KELYJE"


 Kartu su vaiku. Psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencija


"Saugi vaiko aplinka namuose"

Saugi aplinka


SVEIKOS PĖDUTĖS – laimingas vaikas 

SVEIKOS PĖDUTĖS - laimingas vaikas

 


Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centras (SMLPC), siekdamas padidinti tėvų informuotumą, kaip padėti išvengti vaikų traumų ir kitų sužalojimų, sukūrė naują interneto svetainę http://www.saugauvaika.lt/


plakatas_apie_oro_tar1


 
 
LABAI SVARBU TINKAMAI DEVETI TIEK MEDICININĘ, TIIEK IR AUDINIO MEDŽIAGOS KAUKĘ!
????nepamirškite kruopščios rankų higienos;
????laikykitės kosėjimo ir čiaudėjimo etiketo;
????išlaikykite fizinę distanciją (saugus 2 metrų atstumas);
????nešvariomis rankomis nelieskite veido srities;
????venkite masinių susibūrimų vietų.
 
119704188_2308068806006274_5945669725889957740_o 119732238_2308068782672943_2494248546646897930_o
 

 


VANDUO – GYVYBĖ, SVEIKATA IR GROŽIS

 

Vanduo sudaro  didžiausią žmogaus organizmo dalį – apie 60-70 proc. ir jo kiekis priklauso nuo amžiaus: naujagimių – daugiau nei 80 proc., o pas senesnius žmones iki 60 proc.

  • Vanduo yra būtinas fiziologiniams virškinimo ir šalinimo procesams.kl
  • Vanduo palaiko viduląstelinių ir tarpląstelinių skysčių fizinį ir cheminį pastovumą.
  • Vanduo palaiko pastovią kūno temperatūrą.
  • Gyvybiniai procesai gali vykti tik tada, kai ląstelėse yra pakankamai vandens.
  • Organizmo gyvybinėms funkcijoms palaikyti svarbu kasdien gauti reikiamą vandens kiekį, todėl sveikam žmogui per parą rekomenduojama išgerti apie 8 stiklines vandens.
  • Senstant vandens audiniuose mažėja ir tai susiję su lėtėjančia medžiagų apykaita.
  • Svarbu ne tik kiek, bet ir kaip, kada yra geriamas vanduo.

VANDENS GĖRIMO TAISYKLĖS:

  • Atsikėlę ryte lėtai išgerkite stiklinę vandens.jjj
  • 20-30 min. prieš valgį rekomenduojama išgerti stiklinę vandens.
  • Valgio metu nepatariama vartoti vandens.
  • 30 min. prieš miegą neskubant, mažais gurkšniais, išgerkite stiklinę vandens.
  • Troškuliui numalšinti rekomenduojama vartoti vandenį.
  • Geriausia gerti šulinio, šaltinio vandenį arba namuose vandenį iš čiaupo. Labiausiai žmogui tinka vanduo, išgautas toje vietoje, kur gyvena.

VANDENS NAUDA MŪSŲ ORGANIZMUI:                                                                                                                             

  • Švelnesnė oda, gražūs nagai, sveiki ir gražūs plaukai;
  • Gera nuotaika, normali kūno temperatūra, aktyvesnė žarnyno motorika;
  • Energingumas, greitesnė medžiagų apykaita, žvalumas;
  • Normalus skrandžio sulčių rūgštingumas.

PAGRINDINIAI VANDENS TRŪKUMO SIMPTOMAI:

  • Troškulys, sausa oda, trapūs nagai, sausi plaukai;
  • Sąnarių traškėjimas, skaudanti galva, nuovargis;
  • Antsvoris, suglebę raumenys.

 

Visuomenės sveikatos  specialistė Inga Lukauskienė

 


 


Šiuo permainingu laikotarpiu, svarbu pasirūpinti savo emocine ir psichologine sveikata, tad prireikus pagalbos – galima kreiptis į specialistus.

91693104_2870310503052232_3198114914405187584_o

 


Tavo saugumo instrukcija 1 Tavo saugumo instrukcija 2 Tavo saugumo instrukcija 3


91076842_3007571775952390_3932083554950840320_o 90863660_3005438876165680_8404277741502857216_o 90767462_3003072986402269_8840676522202234880_o 91445029_3014632631912971_4657101732759732224_o 91285388_3012424405467127_3554519723058135040_o


90798452_3008415412534693_2753257174141501440_n 91160535_3009914042384830_7411917782461186048_o 91431243_3019286271447607_744575508959723520_o


90766719_3008204602555774_4310815038127472640_n 90780134_3008204692555765_8894008423901822976_n


89621191_10158302309528408_7423081257161981952_o linija mūsų linija


 

6 žingsniai


 


įtariant

 


prevencinės priemonės


ugdymo procesas


87475687_2073171369496020_692906691611590656_o


 

 


Capture


 


 

fizinio aktyvumo piramide

 


Ko nori dantukai

 


TAISYKLINGA LAIKYSENA –

LAISVOS SIELOS IR GEROS SVEIKATOS

ATSPINDYS

 

tgg   Vis dažniau ne tik suaugusieji bet ir vaikai ima skųstis nugaros skausmais. Pagrindinė priežastis – netaisyklinga (ydinga) laikysena. Tai itin aktuali problema. Tėvai neretai tikisi, kad jų vaikas išaugs, sutvirtės savaime, todėl kartais delsia kreiptis į gydytojus ortopedus. Ankstyvas diagnozavimas ir kompleksinis gydymas gali padėti sustabdyti stuburo ar krūtinės ląstos deformaciją

  

 

Taisyklinga laikysena ne tik puošia žmogų, bet ir padeda išsaugoti jaunystę, išvengti nugaros ir sprando skausmų, sąnariai yra optimalios padėties, sudaromos palankios sąlygos vidaus organams veikti.

   Gera laikysena – pusiausvyra tarp griaučių ir raumenų sistemos. Tokia laikysena apsaugo svorį laikančias struktūras nuo traumų ir deformacijų nepriklausomai nuo kūno padėties (stovint, gulint, tupint t. t.), t. y. kai šios struktūros veikia arba neveikia

Ydingos laikysenos formavimosi priežastys:

  • Blogi įpročiai: sėdėjimas susikūprinus, perkreipti pečiai ir dubuo, daiktų nešimas viena ranka.
  • Netinkamos darbo ir poilsio sąlygos: aukštas ar žemas suolas, blogas apšvietimas, ilga stovima kūno padėtis, miegas minkštoje įdubusioje lovoje, mažas fizinis aktyvumas.
  • Persirgtos ligos: rachitas, poliomielitas, sutrumpėjus ar amputavus koją, lūžus ar išnirus stuburo slanksteliui.
  • Moksleivių ydingai laikysenai įtakos turi ir per sunkios kuprinės (turi būti ne daugiau kaip 10% vaiko kūno svorio).

Netaisyklingos laikysenos požymiai:

  1. Nuleista ar atlošta galva (žiūrint iš šono).ffff
  2. Atkišti į priekį, pakelti arba asimetriški pečiai.
  3. Išpūstas pilvas.
  4. Pernelyg didelis juosmens išlenkimas (lordozė).
  5. Atsikišęs dubuo.
  6. Palinkusi nugara ir įdubusi krūtinės ląsta.

Netaisyklingos sėdėsenos požymiai:

  1. Liemuo palinkęs į priekį. Atsirėmęs krūtine į suolą.
  2. Sėdima ant sėdynės krašto.
  3. Galva nuleista, pakreipta į dešinę ar į kairę pusę.ggg
  4. Dešinysis arba kairysis petys nuleistas žemyn.
  5. Kojos sulenktos po suolu smailiu kampu.
  6. Remiamasi į pakojį arba grindis tik pirštais arba kulnimis.

Kaip galima išvengti stuburo deformacijų ir iškrypimų?

Svarbu laikysenos sutrikimus sukėlusių priežasčių išaiškinimas ir šalinimas;

  • Sveikas maistas ir racionali mityba;
  • Pasivaikščiojimai gryname ore;
  • Reguliari, sistemingai atliekama mankšta;
  • Laisva, nevaržanti apranga ir tinkama avalynė (lauke įvairiais metų laikais, vaikų darželyje ir mokykloje, namuose);
  • Grūdinimasis įvairiomis vandens, oro procedūromis;
  • Fizinis aktyvumas, atitinkantis vaiko organizmo poreikį;
  • Pusiausvyra tarp aktyvios fizinės veiklos, ramių žaidimų ir statins veiklos (sėdėjimas valgant, žaidžiant, prie televizoriaus, prie kompiuterio, pamokos ir jų ruoša, stalo žaidimai ir kt.);
  • Tinkamų baldų parinkimas namuose ir vaikų ugdymo įstaigose;
  • Nuolat kontroliuoti ir koreguoti vaikų laikyseną;
  • Mokinys turi laikytis darbo ir poilsio rėžimo, nepervargti;
  • Kiek galima mažinti vaiko stuburo apkrovą;
  • Vaiko lova turi būti lygi, be įdubimų ar iškilimų;
  • Specialūs laikyseną koreguojantys korsetai (pvz. dėvėti ruošiant namų darbus);
  • Skatinti vaiką taisyklingai nešioti kuprinę;
  • Veidrodžio pagalba parodyti vaikui, kad jo laikysena nėra taisyklinga ir paskatinti mokytis taisyklingos laikysenos bruožų.

 

Tėvai ir pedagogai turėtų nuolat stebėti vaikų laikyseną, nes netaisyklinga laikysena neįgimta, o formuojama.

 

Visuomenės sveikatos priežiūros specialistė

Inga Lukauskienė

 



 

Saugumo atmintinėSaugumo atmintinė (2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ERASMUS+ projektas
ERASMUS+ projektas
Apklausos

Kaip vertinate mūsų paslaugas?

Apklausos rezultatai

Kraunasi ... Kraunasi ...
Steigėjas
Steigėjas
Svarbu
Svarbu