Mieli tėveliai,

Informuojame, kad vaikams nauji valgiaraščiai rengiami pagal Klaipėdos miesto visuomenės sveikatos biuro dietistų sudarytą, ikimokyklinio ugdymo įstaigoms skirtą, 15 dienų perspektyvinių valgiaraščių rinkinį (trijų maitinimų variantą Nr. 3).

Vaikų maitinimas pagal naujus valgiaraščius organizuojamas nuo

2020 m. rugsėjo 7 d.

 

54ad36e775c39_2014-600x600--VAIKU MENIU

3 variantas (15-dienų meniu)

 

VAIKŲ MAITINIMO ORGANIZAVIMO TVARKOS APRAŠAS

https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalActEditions/TAR.3B14F18E2B3C?faces-redirect=true


Vasara – šviežių sezoninių daržovių, vaisių ir uogų metas!


 

VAISIAI IR DARŽOVĖS – SVEIKOS MITYBOS PAGRINDAS

Mitybos subalansavimas – tai tinkamas baltymų, riebalų, angliavandenių, vitaminų, mineralinių medžiagų santykis bei optimalus energijos kiekis maisto produktuose, kai maisto medžiagų poreikis priklauso nuo žmogaus amžiaus, lyties, atliekamo darbo sunkumo. Taigi tokie yra taisyklingo maitinimosi principai – saikingumas, įvairumas ir mitybos subalansavimas.

   Sveikos mitybos piramidėje maisto produktai suskirstyti į penkias grupes: pirmoji – grūdiniai produktai, duona ir bulvės, antroji – daržovės; trečioji – vaisiai, ketvirtoji – pienas ir jo produktai; penktoji – mėsa, žuvis, kiaušiniai, ankštinės daržovės, riešutai.

   Apatiniame piramidės aukšte yra produktai, kurie turtingi angliavandeniais ir kuriuos reikia valgyti kelis kartus per dieną. Tai grūdiniai produktai, bulvės ir daržovės bei vaisiai. Pasaulio sveikatos organizacija rekomenduoja žmogui suvalgyti mažiausiai 400 g vaisių ir daržovių per dieną, tai yra, 2-4 porcijas vaisių ir 3-5 porcijas daržovių, kadangi jose gausu mineralinių medžiagų, mikroelementų, vitamino C.

   Mitybos specialistai akcentuoja, kad medžiagų apykaita bus spartesnėjei valgysime dažniau ir mažesnėmis porcijomis. Valgydami vadovaukitės tokia taisykle: vieno valgymo metu maisto suvalgykite tiek, kad numalšintumėte alkio jausmą, bet nepasijustumėte apsunkę. Pa

dalinkite lėkštę į dvi dalis ir patikrinkite, ar didžioji dalis jos yra užpildyta daržovėmis, o likusią dalį lėkštės dar padalinkite į dvi dalis ir ketvirtį skirkite pvz., grūdų košei, o likusį ketvirtį – gabalėliui žuvies ar mėsos. Jei maitinatės pagal tokį maisto dalijimo modelį – jūsų mityba bus subalansuota ir organizmas gaus įvairių reikalingų medžiagų.

Vaikai seka tėvų pavyzdžiu.

  Tėvų vaidmuo vaikų mitybos įpročių formavimuisi yra lemiamas. Daliai tėvų atrodo, kad pakanka neleisti vaikui valgyti to ar ano. Tokia taktika negali veikti, nes draudimai dažniausiai juos skatina elgtis priešingai.

Svarbu suteikti galimybę atrasti ir rinktis – leisti išbandyti įvairius skonius, pasirinkti jam priimtiniausius.

Vaikai dar negali turėti labai išlavinto skonio. Paprastai jie mėgsta ryškius, išreikštus skonius, tačiau tėvai mažuosius neretai bando priversti valgyti įmantrias salotas, subtilius skonių derinius ir stebisi, kad vaikai jų nemėgsta. Reikėtų elgtis priešingai – papjaustyti į lėkštę keletą skirtingų daržovių ar vaisių ir leisti vaikui rinktis pačiam. Mažieji paprastai mėgsta paprastas, pažįstamas daržoves, kurias gali tiesiog paimti į ranką ir valgyti – pomidorą, agurką, morką. Be abejo, jei vaikas noriai valgo ir įvairias salotas, kitokiu būdu paruoštas daržoves, tuomet puiku! Svarbu vaiko per daug nespausti.

   Viena pagrindinių priežasčių, kodėl vaikams mažiau sveikas maistas ir užkandžiai dažnai būna artimesni, yra ta, kad tokie gaminiai pasižymi intensyvesniu skoniu. Dėl to vaikams reikėtų padėti atrasti ne tokius ryškius ir stiprius skonius, vengti tiek daržoves, tiek kitą maistą pagardinti prieskoniais, druska, padažais.       Vaikystėje išmokę mėgautis įvairiais priedais, stiprikliais ir saldikliais „nepagerintais" skoniais mažieji ir ateityje į juos žiūrės palankiau, jiems bus skanus sveikesnis maistas. Suvokimas apie tai, kas skanu yra ne įgimtas, o suformuojamas!


Visuomenės sveikatos priežiūros specialistė Inga Lukauskienė


 straipsnis_subalansuota_mityba  Capture  Capture  SVEIKOS MITYBOS LEKSTE    

 



 

Mieli tėveliai,

Informuojame, kad vaikams nauji valgiaraščiai rengiami pagal Klaipėdos miesto visuomenės sveikatos biuro dietistų sudarytą, ikimokyklinio ugdymo įstaigoms skirtą, 20 dienų perspektyvinių valgiaraščių rinkinį (trijų maitinimų variantą Nr. 3).

Vaikų maitinimas pagal naujus, Klaipėdos valstybinėje maisto ir veterinarijos tarnyboje patvirtintus, valgiaraščius organizuojamas nuo

2017 m. balandžio 3 d.

Perspektyviniai valgiaraščiai sudaryti remiantis sveikos mitybos principais, vadovaujantis VMVT leidiniu „Rekomendacijos ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų valgiaraščių sudarymui“.

Vaikams, turintiems sveikatos sutrikimų, Biuro dietistas pagal tėvų pateiktas raštiškas gydytojų rekomendacijas (Forma Nr. 027-1/a) sudaro atskirą pritaikytą valgiaraštį. Gautas gydytojų rekomendacijas Biuro dietistui perduoda Įstaigą aptarnaujantis VSP specialistas. Pritaikyto  maitinimo valgiaraščiai yra sudaromi atsižvelgiant į vaikų amžiaus grupę bei maisto produktus, kurių vaikas (-ai) negali vartoti.

Bendri principai, kuriais vadovautasi rengiant centralizuotus valgiaraščius Klaipėdos mieste:

·                    Sumažintas cukraus (pridėtinio cukraus ne daugiau kaip 5 g./100 g. patiekalo), druskos kiekis (pagal vaikų amžiaus grupes: 1-3 metų vaikams apie 2 g., 4-7 metų vaikams apie 4 g. per parą) maiste.

·                     Siekiama, kad konditeriniai gaminiai atitiktų Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro tvarkos aprašą, patvirtintą 2011 m. lapkričio 11 d. įsakymu Nr. V-964  „Maitinimo organizavimo ikimokyklinio ugdymo, bendrojo ugdymo mokyklose ir vaikų socialinės globos įstaigose tvarkos aprašas“.

  •    Balta duona keičiama pusrugine ar rugine duona.
  •    Atsisakyta padažų prie pietų patiekalų.
  •    Sumažintas bulvių kiekis ir padidinta daržovių rūšių įvairovė ir kiekis porcijose.
  •    Vaisius į maitinimą įtrauktas kasdien.
  •    Kompotai pakeisti geriamuoju vandeniu arba vandeniu su citrina.
  •    Arbatoms virti rekomenduojama vartoti žolelių, vaisių ir arbatžolių arbatas.
  •    Rekomenduojama naudoti viso grūdo miltus ir jų gaminius.

Iškilus neaiškumams kreiptis į Įstaigą aptarnaujantį VSP specialistą arba į Biuro dietistą :

Jolanta Bručkienė    tel.    8(46) 310404,     el.paštas  jolanta@sveikatosbiuras.lt

KMVSB_logotipas

 

Taikos pr. 76, LT – 93200 Klaipėda
Tel. (8 46) 23 47 96
Faks. (8 46) 23 47 96
El. paštas: 
visuomenessveikata@sveikatosbiuras.lt

 

DARBO LAIKAS

I-IV 8:00–17:00 val.
V 8:00–15:45 val.
Pietūs 12:00–12:45 val.

Apklausos

Kaip vertinate mūsų paslaugas?

Apklausos rezultatai

Kraunasi ... Kraunasi ...
Steigėjas
Steigėjas
Svarbu
Svarbu